اخبار

مقایسه سونتو سری ریس در برابر گارمین ونو 3

Suunto vs Garmin

اگر به دنبال یک ساعت ورزشی هستید، دو گزینه جذاب ساعت سونتو ریس و ساعت گارمین ونو ۳ در مقابل شما هستند. اولی در اکتبر ۲۰۲۳ خود را به عنوان ابزاری قدرتمند برای ورزشکاران و در مقابل، سری گارمین ونو ۳ در آگوست ۲۰۲۳ برای مخاطبان ردیابی تناسب اندام با قابلیت‌های هوشمند و پایش سلامتی معرفی شد.

این مقاله مقایسه‌ای به تفاوت‌های طراحی، عملکرد و قدرت فن آوری این دو ساعت می‌پردازد.

venu Suunto race vs Garmin

  • نکات کلیدی

سری سونتو ریس و گارمین ونو ۳ هر کدام جایگاه خود را در بازار فن آوری پوشیدنی تثبیت کردند و تجربه‌های متمایزی را به کاربران خود ارائه می‌دهند. سونتو با قیمت جهانی بین ۴۵۰ تا ۵۵۰ دلار، یک ورزشگاه برای ورزشکاران است که ویژگی‌های هوشمندانه و دارای متریال ساخت بادوام برای فعالیت‌های فیزیکی مورد نیاز است. سری ساعت گارمین ونو ۳، با قیمت جهانی حدودا ۴۵۰ دلار، ساعتی خوش دست را ارائه می‌دهد که ویژگی‌های پایش سلامتی، ردیابی تناسب اندام و ساعت‌های هوشمند را با هم ترکیب می‌کند. این یک انتخاب همه کاره برای کسانی است که یک دستگاه واحد می‌خواهند که بتواند به طور یکپارچه از یک جلسه کاری به زندگی روزمره منتقل شود.

  • سخت‌افزار

از طراحی شروع کنیم، کیفیت ساخت این دستگاه ها نشان دهنده استفاده مورد نظر مخاطبان مورد هدف این دستگاهاست. ساعت سونتو با برخورداری از بدنه ای از جنس تیتانیوم یا فولاد ضد زنگ و بدنه ای از جنس پلیمر فیبر به همراه شیشه کریستال یاقوت کبود، حس مقاوم و بادوامی را به کاربر القا می کند که برای فعالیت های سخت در فضای باز مناسب است. در مقابل، سری ساعت گارمین ونو ۳ در هر دو مدل ونو ۳ و ونو ۳ اس از فولاد ضد زنگ یکپارچه ساخته شده و طراحی براق و شیکی را ارائه می دهد که به خوبی با لباس‌‎های ورزشی و کلاسیک ست می‌شود.

گزینه های سایز بین این مدل تفاوت قابل توجهی دارد و به کاربران اجازه می دهد ساعتی را انتخاب کنند که به بهترین شکل با مچ دست آن ها هماهنگ باشد. سونتو اسپرت دارای اندازه‌ای منحصر به فرد و نسبتا بزرگ تر ۴۹ * ۴۹ * ۱۳.۳ میلی متر است که ممکن است برای کسانی که یک ساعت سایز بزرگ را ترجیح می‌دهند، جذاب باشد. از سوی دیگر، سری گارمین ونو ۳ تطبیق پذیری بیشتری با ونو ۳ استاندارد با ابعاد ۴۵ * ۴۵ * ۱۲ میلی متر و ونو ۳ اس کوچک تر با ابعاد ۴۱ * ۴۱ * ۱۲ میلی متر ارائه می دهد که به اندازه مچ دست و ترجیحات مختلف برای اندازه ساعت کمک می‌کند.

دکمه های فیزیکی یکی از جنبه‌های ضروری تعامل کاربر با ساعت است. سونتو دارای یک تاج دیجیتال و دو دکمه تخت است که یک رابط لمسی و بصری را فراهم می‌کند. از سوی دیگر ساعت گارمین Venu ۳ و Venu ۳ S نیز از سه دکمه فیزیکی بهره می‌برند که ناوبری آسان و دسترسی سریع به ویژگی‌ها را بدون پیچیدگی بیش از حد را تضمین می‌کند. اما تاج چرخان ندارد.

  • نمایشگر، رنگ‌بندی و مقاومت در برابر آب

وقتی صحبت از صفحه نمایش می‌شود، باید گفت دو مدل از نمایشگرهای AMOLED بهره می برند که به خاطر رنگ‌های پر جنب و جوش و کنتراست های شدید خود شناخته می شوند. صفحه نمایش ساعت سونتو ۱.۴۳ اینچی با رزولوشن ۴۶۶ * ۴۶۶ پیکسل را ارائه می دهد که تصاویر واضح و روشنی را پیش چشم مخاطب می‌گذارد. ساعت گارمین ونو ۳ صفحه نمایش کمی کوچک تر ۱.۴ اینچی دارد اما تقریبا با رزولوشن ۴۵۴ * ۴۵۴ پیکسل برابری می کند. Venu ۳ S اندازه صفحه نمایش را به ۱.۲ اینچ با رزولوشن ۳۹۰ * ۳۹۰ پیکسل کاهش می دهد که ممکن است برای کسانی که صفحه نمایش جمع و جورتر را ترجیح می‌دهند، گزینه انتخابی باشد.

مقاومت در برابر آب یک ویژگی مهم برای علاقه مندان به ورزش‌های آبی و استفاده در فضای باز است. سونتو در این زمینه با رتبه بندی ۱۰ ATM پیشتاز است که نشان دهنده سطح بالاتری از مقاومت در برابر آب، مناسب برای شنا و غواصی است. ساعت گارمین ونو ۳ و ونو ۳ اس در این آمار جایی ندارند. ساعت گارمین در ۵ ATM رتبه بندی شده اند، که هنوز برای بیشتر فعالیت‌های مرتبط با آب کافی است اما ممکن است برای غواصی عمیق مناسب نباشد.

درنهایت، گزینه‌های رنگی به کاربران اجازه می‌دهند دستگاه‌های خود را مطابق با سلیقه خود شخصی‌سازی کنند. ساعت سونتو یک پالت محدودتر با تمام رنگ‌های سیاه و تیتانیومی را ارائه می‌دهد و تمرکز خود را بر قابلیت ها و استفاده در فضای باز می‌گذارد. در مقابل، سری ساعت گارمین ونو ۳ طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها از جمله وایت استون و سیاه را برای ونو ۳ و خاکستری فرانسوی، پبل گری، خاکستری سن، رز گرد و غبار و عاج را برای ونو ۳ اس فراهم می‌کند و طیف گسترده تری از سبک‌های شخصی را پوشش می‌دهد.

  • فن آوری سنسور

در زمینه فن آوری حسگر، ساعت سونتو ریسرچ به یک حسگر ضربان قلب، یک پالس اکسیمتر نوری، یک ارتفاع سنج بارومتریک، یک شتاب سنج، یک ژیروسکوپ و یک قطب نما مجهز شده است. این فن آوری مجموعه ای جامع برای ردیابی معیارهای مختلف سلامتی و تناسب اندام فراهم می کند و آن را به انتخابی ایده آل برای ورزشکارانی تبدیل می‌کند که به داده‌های دقیق برای فعالیت های خود نیاز دارند.

درمقابل، مدل‌های ساعت‌های گارمین Venu ۳ و Venu ۳ S با حسگر ضربان قلب Gen ۵ Elevate، شتاب سنج، ارتفاع سنج، قطب نما، ژیروسکوپ، حسگر Pulse Ox، دماسنج، حسگر نور محیط، ECG و حسگر دما عرضه می‌شوند. گنجاندن ECG و حسگر دما در مدل های گارمین، پیشرفت قابل توجهی محسوب می‌شود و قابلیت‌های پایش سلامت عمیق تری ارائه می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود سری گارمین ونو ۳ برای کاربرانی که دیدگاهی جامع نسبت به سلامتی خود دارند، بسیار جذاب باشد.

باتوجه به اتصال  GPS، سونتو ریسینگ با پشتیبانی از GPS (فرکانس دوگانه L۱+ L۵)، GLONASS ،GALILEO ،BeiDou و QZSS تجربه ردیابی دقیق تر و قابل اطمینان‌تری را به خصوص در محیط های چالش برانگیز ارائه می‌دهد. این GPS دو فرکانسی به ویژه برای فعالیت‌هایی مانند دویدن در مسیر یا دوچرخه سواری در کوهستان که دقت در آن ها بسیار مهم است، مفید است.

ساعت گارمین Venu ۳ و Venu ۳ S اگرچه GPS با فرکانس دوگانه را ندارند، اما همچنان با پشتیبانی از GPS، GLONASS و GALILEO امکان ردیابی موقعیت مکانی را فراهم می‌کنند. این ترکیب ردیابی، رصد اکثر فعالیت‌های خارج از خانه را تضمین می‌کند و برای ردیابی و ناوبری تناسب اندام روزمره کافی است.

NFC (ارتباط میدان نزدیک)و ذخیره سازی موسیقی دو ویژگی هستند که سری گارمین Venu ۳ در آن ها پیشتاز است. هر دو مدل Venu ۳ و Venu ۳ S از NFC برای پرداخت‌های بدون تماس و ذخیره سازی موسیقی درون گوشی بهره می برند که به کاربران اجازه می دهد بدون نیاز به گوشی، پرداخت‌ها را انجام داده و مستقیما از مچ دست خود به موسیقی گوش دهند. این یکپارچگی، عامل راحتی را افزایش می‌دهد، به خصوص برای کاربرانی که ترجیح می‌دهند گوشی خود را در حین ورزش کنار بگذارند.

با این حال، ساعت سونتو شامل قابلیت های NFC یا ذخیره سازی موسیقی نمی‌باشد. اگرچه این موضوع ممکن است برای برخی از کاربران آزاردهنده باشد، اما این مورد نشان دهنده تمرکز بیشتر روی قابلیت های ورزشی و تمرکز کمتر روی ویژگی‌های سبک زندگی است.

  • عمر باطری

ساعت سونتو، با طراحی قوی خود، عمر باطری قابل توجهی را ارائه می دهد که براساس حالت های استفاده متفاوت است: تا ۲۶ روز در حالت روزانه، ۴۰ ساعت در حالت چند باند / فرکانس دوگانه و ۱۲۰ ساعت در حالت ” Tour”. این عمر بالای باطری به ویژه برای ورزش کاران درگیر در ورزش‌های طولانی مدت مفید است و ردیابی عملکرد مداوم را بدون شارژ مکرر تضمین می‌کند.

سری ساعت گارمین Venu 3 نیز از نظر طول عمر باتری ارتقا یافته است. ساعت گارمین ونو ۳ در حالت هوشمند با نمایشگر همیشه روشن تا ۱۴ روز عمر باتری ارائه می دهد که پیشرفت قابل توجهی نسبت به نسل قبلی خود محسوب می‌شود. وان پلاس ۳ S نیز از همین قاعده پیروی می‌کند و در شرایط مشابه تا ۱۰ روز عمر باتری را ارائه می‌کند.

  • ویژگی‌ها

ساعت هوشمند سونتو به عنوان یک ابزار جامع برای ورزشکاران طراحی شده است و بیش از ۹۵ حالت ورزشی، از جمله یک حالت منحصر به فرد برای طناب زنی را ارائه می‌دهد. این برنامه ردیابی شبانه، HRV (متغیر ضربان قلب) را معرفی می‌کند و بینش‌هایی در مورد حالت‌های ریکاوری ارائه می‌دهد و با یکپارچه سازی Suunto Coach برای مشاوره آموزشی شخصی سازی شده تکمیل می‌شود. تمرکز روی فعالیت های ورزشی متنوع و تمرینات شخصی سازی شده، آن‌ را به رقیبی قدرتمند برای ورزشکاران حرفه ای تبدیل می‌کند.

در مقابل، سری ساعت گارمین ونو ۳ با ویژگی‌های پیشرفته پایش سلامتی پا به میدان گذاشته است. هر دو ساعت گارمین ونو ۳ و ونو ۳ اس شامل نسل جدید حسگر ضربان قلب، حسگر دمای پوست، ECG و نمایشگر اشباع اکسیژن خون Pulse Ox هستند. افزونه‌های منحصر به فردی مانند Sleep Coach، Nap Detection و Jet Lag Adviser رویکرد جامع تری برای پایش سلامتی ارائه می‌دهند. به طور خاص، عملکرد مربی خواب، بینش‌های عملی برای بهبود کیفیت خواب فراهم می‌کند.

  • ویژگی‌های اسمارت واچ

علاوه بر سلامتی و تناسب اندام، سری سونتو اسپرت و گارمین ونو ۳ قابلیت های هوشمند مختلفی را ارائه می‌دهند. سونتو ضمن تمرکز بیشتر روی ویژگی های ورزشی، شامل قابلیت های هوشمندی مانند آلارم‌های متعدد، ویژگی “Find My Phone”، کنترل بهتر موسیقی گوشی هوشمند و حالت “Do Not Disturb”  را رائه می‌دهد. همچنین ویجت های روزانه و ویجت های کوچک را برای دسترسی سریع به اطلاعات ضروری معرفی می‌کند.

با این حال سری ساعت گارمین ونو ۳ بیشتر به قلمرو اسمارت فون ها قدم می‌گذارد. این ساعت هوشمند دارای اسپیکر و میکروفون داخلی است که امکان تماس تلفنی و استفاده از دستیار صوتی را در زمان اتصال به گوشی هوشمند فراهم می‌کند. برای کاربران اندروید، ونو ۳ قابلیت مشاهده مستقیم تصاویر از اعلان های روی ساعت را ارائه می دهد و جذابیت هوشمندی آن را افزایش می‌دهد. همجنین نباید ذخیره سازی داخلی موسیقی و توانایی پرداخت بدون تماس آنرا فراموش کرد.

  • مشخصات فنی

مشخصات

SUUNTO RACESUUNTO RACE Venu 3GARMIN VENU 3 venu 3sGARMIN VENU 3S
زمان معرفی

October 2023

August 2023

August 2023

ساخته شده از

Titanium or stainless steel bezel, fibre polymer case, Sapphire crystal glass

Stainless steel

Stainless steel

دکمه ‌های فیزیکی Digital crown + 2 flat buttons

3

3

شکل ظاهری

Round

Round

Round

سایز

49 x 49 x 13.3 mm 45 x 45 x 12 mm

41 x 41 x 12 mm

نوع صفحه نمایش

AMOLED AMOLED

AMOLED

رزولوشن

466 x 466 pixels 454×454 pixels

390 x 390 pixels

سایز صفحه نمایش

1.43 inch 1.4 inch

1.2 inch

وزن (w/o Strap)

69g (Titanium), 83g (Stainless Steel) 47 grams

40 grams

سنسورها

Heart rate, Optical pulse oximeter, barometric altimeter, accelerometer, gyroscope, compass Gen 5 Elevate heart rate, accelerometer, altimeter, compass, gyroscope, Pulse Ox, thermometer, ambient light sensor, ECG, temperature sensor

Gen 5 Elevate heart rate, accelerometer, altimeter, compass, gyroscope, Pulse Ox, thermometer, ambient light sensor, ECG, temperature sensor

مقاومت در برابر آب

10 ATM 5 ATM

5 ATM

Positioning

GPS (L1 + L5 Dual Frequency), GLONASS, GALILEO, BeiDou, QZSS GPS, GLONASS, GALILEO

GPS, GLONASS, GALILEO

بلندگو داخلی

No Yes

Yes

میکروفون

No Yes

Yes

NFC

No Yes

Yes

Music Storage

No Yes

Yes

ارتباط

Bluetooth WLAN 2.4GHz, Bluetooth 5.3 & BLE, ANT+

WLAN 2.4GHz, Bluetooth 5.3 & BLE, ANT+

اتصال سلولی

No No

No

نوع باطری

Li-po n/a

n/a

عمر باطری

Up to 26 days (daily mode), 40 hrs (multiband/dual-frequency mode), 120 hrs (‘Tour’ mode) Up to 14 days (Smartwatch mode), 26 days (Battery Saver mode), 26 hrs (GPS-Only GNSS mode), 20 hrs (All-Systems GNSS mode), 11 hrs (All-Systems GNSS mode with music)

Up to 10 days (Smartwatch mode), 20 days (Battery Saver mode), 21 hrs (GPS-Only GNSS mode), 15 hrs (All-Systems GNSS mode), 8 hrs (All-Systems GNSS mode with music)

سیستم عامل

Suunto OS Garmin OS

Garmin OS

رنگ‌بندی

All Black, Titanium Charcoal Whitestone, Black

French Grey, Pebble Grey, Sage Grey, Dust Rose, Ivory

  • جمع‌بندی

سری سونتو ریس و گارمین ونو ۳ که در سال ۲۰۲۳ عرضه شدند، هر دو با استقبال خوبی مواجه شده اند. سونتو به عنوان یک انتخاب قدرتمند برای ورزشکاران و دوستداران ورزش مطرح است. یک ابزار جامع که ویژگی های قوی را با یک ساختمان بادوام ترکیب می‌کند و برای مقاومت در برابر سختی فعالیت‌های فیزیکی شدید طراحی شده است. مجموعه حالت‌های ورزشی، قابلیت‌های پیشرفته GPS و ساختار ناهموار آن، آن را به یک همراه ایده آل برای کسانی که خواستار قابلیت اطمینان و دقت در فعالیت های ورزشی خود هستند، تبدیل می‌کند.

از سوی دیگر، سری ساعت گارمین ونو ۳ تعادلی بین عملکرد و مد را ایجاد می کند و آن را به گزینه ای همه کاره برای مخاطبان گسترده تر تبدیل می کند. این محصول با ویژگی‌هایی مانند آخرین نسل سنسور ضربان قلب، ECG، سنسور دمای پوست و ردیابی خواب، از جمله عملکردهای نوآورانه ای مانند Sleep Coach و Nap Detection، در زمینه پایش سلامت برتری دارد. سری ساعت گارمین ونو ۳ همراه با قابلیت‌های ردیابی تناسب اندام و ویژگی های هوشمند خود، همراهی است که به صورت یکپارچه با زندگی روزمره، چه در باشگاه ورزشی و در دفتر کار و چه در فعالیت‌های خارج از شهر می‌توان روی آن حساب ویژه‌ای باز کرد.

دیدگاهتان را بنویسید